Dhr.ir. G.M. (Brian) Buijsse: “Antioxidants, Oxidative Stress, and Cardiovascular Diseases – Cross-Cultural Comparisons and Prospective Cohort Studies”

  Nieuws
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  2012
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  2001
  2000
  1999
  Nieuws
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Cursussen
  Promoties & Oraties
  Congressen en symposia

11 jun 2008 13:30
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen Universiteit
Promotor: prof.dr.ir. D. Kromhout (Volksgezondheidsonderzoek)
Co-Promotor: Prof.dr.ir. F.J. Kok (Promotor), Prof.dr.ir. E.J. Feskens

Een hoge inneming van caroteen, een antioxidant dat plantaardige voedingsmiddelen zijn oranje kleur geeft, gaat samen met een verlaagd risico op sterfte aan hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit promotieondertoek van Brian Buijsse, waarop hij 11 juni promoveert bij Wageningen Universiteit. Alfa- en beta-caroteen zijn twee aan elkaar verwante antioxidanten komen van nature alleen in plantaardige voedingsmiddelen voor en zijn verantwoordelijk voor de oranje kleur ervan. Een tekort aan deze antioxidanten wordt al geruime tijd in verband gebracht met een verhoogd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Buijsse vond in een langjarig Europees onderzoek dat hoge bloedconcentraties van caroteen gapaard gingen met een verlaagde sterftekans op hart- en vaatziekten. Hetzelfde werd waargenomen in oudere mannen in Zutphen die via de voeding hoge innames van alfa- en beta-caroteen hadden. Worteljes waren hierbij de belangrijkste bron van alfa- en beta-caroteen en het eten van worteltjes ging dan ook vergezeld met een lager risico op hart- en vaatziekten. Ook onderzocht hij bloedconcentraties van antioxidanten in twee oudere mannelijke populaties, een op Kreta en een in Zutphen. Hart- en vaatziekten komen nauwelijks voor bij de mannen op Kreta, terwijl het een van de belangrijkste doordsoorzaken is in Zutphen. Bloedconcentraties van beta-caroteen waren beduidend hoger op Kreta, terwijl die van alfa-caroteen iets hoger waren in Zutphen. Deze bevindingen versterken de veronderstelling dat een voeding rijk aan beta-caroteen hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. Toch is het de vraag of caroteen zelf verantwoordelijk is voor de lagere sterftekans. Eerdere grootschalige studies waarin personen jarenlang dagelijks een pil met beta-caroteen innamen toonden geen verlaagd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten aan. Deze zogenoemde antioxidant-paradox is nog niet opgehelderd. Het is mogelijk dat een hoge inname van beta-caroteen een voedingspatroon weerspiegelt dat rijk is aan plantaardige voedingsmiddelen, en dus rijk is aan veel antioxidanten en bioactieve componenten.
Print dit agenda item

Meer over dit onderwerp