Mw.ir. M.F. (Mariëlle) Engberink: “Zuivelconsumptie, bloeddruk en hypertensie”

  Nieuws
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  2012
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  2001
  2000
  1999
  Nieuws
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Cursussen
  Promoties & Oraties
  Congressen en symposia

17 apr 2009 16:00
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen Universiteit
Promotor: prof.dr. E.G. Schouten (Epidemiologie en preventie)
Promotor: Prof.dr.ir. F.J. Kok
Co-Promotor: Dr. J.M. Geleijnse

Zuivelproducten vormen een belangrijk onderdeel van het voedingspatroon in de westerse wereld, vooral in Nederland. Of zuivelproducten een rol kunnen spelen bij het handhaven van een gezonde bloeddruk is niet duidelijk. In dit proefschrift hebben we onderzocht of zuivelinname in Nederland samenhangt met de hoogte van de bloeddruk en het risico op hypertensie. Dit hebben we gedaan in twee grote bestaande steekproeven van de Nederlandse bevolking, namelijk: het MORGEN project en het ERGO onderzoek. De spreiding in zuivelinname was niet gerelateerd aan de hoogte van de bloeddruk. In beide onderzoeken hadden personen die meer dan 150 ml magere zuivelproducten per dag gebruikten wel ongeveer 20% minder risico op hypertensie na 2 tot 6 jaar. De inname van andere typen zuivel, bijvoorbeeld gefermenteerde zuivel, volle zuivel, melk en melkproducten en kaas was niet geassocieerd met het risico op hypertensie. Daarnaast zijn we in twee gecontroleerde interventieonderzoeken nagegaan of specifieke zuivelbestanddelen (melkpeptiden en het vetzuur cis-9, trans-11 geconjugeerd linolzuur) de bloeddruk kunnen beïnvloeden, maar dat was niet het geval.
Titel proefschrift: “Dairy intake, blood pressure and hypertension. Observational and intervention studies”
Print dit agenda item