Mw.ir. L.A.J. (Linda) van Mierlo: “Mineralen, andere voedingscomponenten en bloeddruk”

  Nieuws
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  2012
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  2001
  2000
  1999
  Nieuws
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Cursussen
  Promoties & Oraties
  Congressen en symposia

8 sep 2010 16:00
Onderdeel: Wageningen University
Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen University
Promotor: prof.dr.ir. F.J. Kok (Voeding en gezondheid)
Co-Promotor: Dr. J.M. Geleijnse, Dr. P.L. Zock (Unilever Research&Development, Vlaardingen)

Verhoogde bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Positieve voedings- en leefstijlveranderingen, zoals het verminderen van de inname van ‘slechte’ zouten (voornamelijk keukenzout), kunnen de bloeddruk verlagen. Het onderzoek in dit proefschrift laat zien dat ook het verhogen van de inname van ‘goede’ zouten (kalium en calcium zouten) erg belangrijk kan zijn voor het verbeteren van de bloeddruk in de bevolking. Er is ook toenemende belangstelling voor mogelijke effecten van andere voedingscomponenten op bloeddruk en flexibiliteit van de bloedvaten. Een aantal van deze voedingscomponenten hebben we onderzocht in de studies in dit proefschrift. We hebben echter geen overtuigend bewijs gevonden voor een mogelijk bloeddrukverlagend effect van specifieke eiwitdeeltjes uit zuivel (lactotripeptiden) of een verbetering van de flexibiliteit van de bloedvaten (endotheelfunctie) door druivenpolyfenolen (stofjes uit druiven) of foliumzuur (vitamine B11).
Titel proefschrift: “Nutritional Interventions and Blood pressure: Role of specific micronutrients and other food components”
Print dit agenda item