Dit is een gemeenschappelijk persbericht van RIVM en Wageningen Universiteit

  Nieuws
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  Nieuws
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Cursussen
  Promoties & Oraties
  Congressen en symposia

22 sep 2004
Onderdeel: Wageningen-UR
Nummer: 086

Gezonde voeding en leefstijl: ook op hoge leeftijd minder kans op sterfte

Ouderen die zgn. Mediterrane voeding gebruiken, leven gemiddeld langerdan generatiegenoten die een ‘gewoon’ voedingspatroon hebben.Mediterrane voeding is rijk aan groenten, fruit, granen, peulvruchten, visen olijfolie en bevat weinig vlees en zuivelproducten. Dat blijkt uit eengroot Europees onderzoek, verricht door Wageningen Universiteit en het RIVM(Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) in Bilthoven, waarvan de resultatenvandaag worden gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschriftThe Journal of the American Medical Association. In het onderzoek is tussen1990 en 2000 een groep ouderen nauwkeurig gevolgd. Van de groep met de mediterranevoedingsgewoontes overleed tijdens de onderzoeksperiode ruim twintig procentminder dan de reguliere groep die dat voedingspatroon niet volgt.

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat ouderen die Mediterrane voedinggebruiken over een periode van tien jaar 20 procent minder risico op sterftelopen dan ouderen die dat eetpatroon niet volgen. Niet-roken, matig alcoholgebruiken matige tot intensieve lichaamsbeweging verlagen elk afzonderlijk het risicoop sterfte met 20 tot 35 procent. Ouderen die alle vier onderdelen van eengezonde leefstijl volgen, blijken over een periode van tien jaar 60 procentminder kans op overlijden te hebben, vergeleken met ouderen die deze leefstijlniet of gedeeltelijk volgen.

Deze resultaten zijn afkomstig van een Europees project dat door WageningenUniversiteit en het RIVM wordt uitgevoerd. Aan dit zogenoemde HALE (HealthyAgeing: Longtudinal study in Europe) project namen 1507 mannen en 832 vrouwenuit elf Europese landen deel. Deze landen zijn: België, Denemarken, Frankrijk,Finland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland (Culemborg en Zutphen),Portugal, Spanje en Zwitserland. De deelnemers waren tussen de 70 en 90 jaaroud in 1990, het jaar waarin de informatie over voeding en leefstijl factorenwerd verzameld. Tussen 1990 en 2000 overleden 935 personen en werd informatieover doodsoorzaken verzameld.

Het artikel ‘Mediterranean Diet, Lifestyle Factors, and 10-YearMortality in Elderly European Men and Women; The HALE Project’is geschreven door Kim T.B. Knoops, Lisette C.P.G.M. de Groot, Daan Kromhout,Anne-Elisabeth Perrin, Olga Moreiras, Alessandro Menotti en Wija A. van Staveren.Het verschijnt in the Journal of the American Medical Association (JAMA) op22 september 2004 en is te vinden op de website van de JAMA: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/292/12/1433


Noot voor de redactie
Namens de auteurs kunt u voor inhoudelijke informatie contact opnemen metKim Knoops, tel. 00 32 494 690 617 of e-mail: kim.knoops@wur.nl,AIO bij de leerstoelgroep Humane Voeding van Wageningen Universiteit of metLisette de Groot, universitair hoofddocent leerstoelgroep Humane Voeding vanWageningen Universiteit, tel. 0317 482 577 of e-mail: lisette.degroot@wur.nl.
U kunt ook contact opnemen met Bouke de Vos, persvoorlichter Wageningen UR,tel. 0317 480 180, of e-mail: bouke.devos@wur.nl,of met Marieke Timmer, persvoorlichter RIVM, tel. 030 274 40 49, of e-mail:marieke.timmer@rivm.nl.


Print nieuwsbericht