Minder darmpoliepen door beschermende plantenstof

  Nieuws
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  Nieuws
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Cursussen
  Promoties & Oraties
  Congressen en symposia

1 feb 2007
Onderdeel: Wageningen UR

Een tot dusver obscure groep verbindingen in plantaardige producten halveert de kans op darmpoliepen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van dr. Anneleen Kuijsten aan Wageningen Universiteit.
 
De door Kuijsten onderzochte stoffen zijn lignanen. Ze zitten in meergranenbrood, thee, groenten en fruit. Ze vallen onder de polyfenolen, een grote groep verbindingen in plantaardige voedingsmiddelen waarvan onderzoekers vermoeden dat ze beschermen tegen ziekten. Of lignanen dat ook doen is nog steeds niet duidelijk, maar op basis van Kuijstens onderzoek zou je dat wel verwachten.

Kuijsten keek in haar op RIKILT (onderdeel van Wageningen UR) uitgevoerde onderzoek naar de concentratie enterolignanen in het bloed. ‘Enterolignanen zijn vereenvoudigde versies van de lignanen in voeding’, zegt de promovenda. ‘In de dikke darm hebben bacteriën er methylgroepen en hydroxylgroepen afgehaald.’

Bij gebruikers van antibiotica, die minder bacteriën in hun darmen hebben, is de concentratie enterolignanen in het lichaam gering. Bij mensen met constipatie is die concentratie daarentegen iets hoger.

Mensen met verhoudingsgewijs veel enterolignanen in hun bloed, hebben de helft minder kans op darmpoliepen dan mensen met lage concentraties enterolignanen, ontdekte Kuijsten. ‘Darmpoliepen zijn een voorstadium van darmkanker. Het merkwaardige is dat een hoge concentratie enterolignanen de kans op darmkanker weer niet kon verlagen.’

Kuijsten kon evenmin een verband vinden tussen enterolignanen en hart- en vaatziekten. Dat betekent echter niet dat lignanen dus geen gezondheidseffecten hebben, benadrukt de promovenda. ‘De opname van lignanen is goed, en het lichaam breekt lignanen naar verhouding langzaam af’, zegt Kuijsten. ‘Je vindt daarom vrij hoge concentraties enterolignanen in het lichaam. Omdat ze lijken op het vrouwelijke geslachtshormoon estradiol zouden ze de werking daarvan kunnen imiteren of juist blokkeren. De gezondheidseffecten van enterolignanen zouden daardoor vooral met hormoongerelateerde ziekten te maken kunnen hebben.’

Onderzoekers vermoeden dat lignanen de kans op borst- en eierstokkanker kunnen verminderen. Ook daarvoor is echter nog weinig bewijs gevonden.
Anneleen Kuijsten promoveerde op 30 januari bij prof. Pieter van ’t Veer, hoogleraar Voeding en epidemiologie, en prof. Frans Kok, hoogleraar Voeding en gezondheid.
Willem Koert

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op http://www.resource-online.nl.


Print nieuwsbericht