Bacteriedrankjes veranderen genenactiviteit in de darmen

  Nieuws
  Perskamer
  Archief
  Agenda
  Nieuws
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  2004
  2003
  2002
  RSS
  Agenda
  Open dagen
  Cursussen
  Promoties & Oraties
  Congressen en symposia

9 sep 2010

Commerciële bacteriedrankjes beïnvloeden de activiteit van de genen in de darmen. Dat blijkt uit een publicatie in het Amerikaanse topblad PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) van onderzoekers van Universiteit Maastricht, NIZO food research, UMC St Radboud en Wageningen UR. Het artikel is deze week op de website van de PNAS gezet. Het is voor het eerst dat moleculaire reacties in het menselijk darmslijmvlies door het drinken van commerciële bacteriedrankjes in kaart zijn gebracht.
Het bacterieonderzoek is uitgevoerd onder de vlag van het Wageningse TI Food and Nutrition.

Zeven gezonde vrijwilligers kregen zuiveldrankjes met drie verschillende soorten probiotische bacteriën te drinken, flesjes met tien miljard bacteriën elk. Bij de zeven is zes uur na het drinken van de zuiveldrankjes een slijmvliesmonster gehaald uit het bovenste deel van de dunne darm, voor genetisch onderzoek. Het monster is daar weggehaald met een ‘kijkslang’ die wordt ingebracht via mond en maag. De zeven kregen alle drie bacteriedrankjes te drinken, met een tussenpoos van twee weken. Ze kregen een bacteriedrankje of ter controle een nepsportdrankje zonder bacteriën. De vrijwilligers en de behandelende artsen wisten niet wat iemand kreeg.

Uit het genetische onderzoek van de slijmvliesmonsters blijkt dat na het drinken van de bacteriedrankjes de activiteit van honderden genen in het slijmvlies was veranderd. De gevonden moleculaire patronen leken veel op de patronen die bepaalde medicijnen in het lichaam veroorzaken, zegt onderzoeksleider Michiel Kleerebezem van Wageningen Universiteit. ‘Probioticadrankjes veroorzaken een lokale reactie in het darmslijmvlies. Ze hebben vergelijkbare effecten als componenten die de farmaceutische industrie in medicijnen gebruikt, maar dan milder.’ Het gaat hier onder andere om geneesmiddelen die het immuunsysteem in positieve zin beïnvloeden en die de bloeddruk verlagen. Mogelijk zijn op basis van die medicinale gelijkenis nieuwe toepassingen te vinden voor probiotica, denkt Kleerebezem.

TI Food and Nutrition is een internationaal toonaangevend onderzoeksinstituut op het gebied van voeding en voedingsmiddelen. In TI Food and Nutrition werken industrie, overheid en onderzoeksorganisaties samen aan wetenschappelijke doorbraken die resulteren in de ontwikkeling van innovatieve, gezonde en smakelijke producten. Partners zijn: CSM, DSM, Royal FrieslandCampina, Rijksuniversiteit Groningen/UMCG, Unilever, Universiteit Maastricht, NIZO food research, NZO, TNO, VION en Wageningen UR.



Noot voor de redactie
Bovenstaand persbericht is opgesteld en verstuurd door TI Food and Nutrition.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met TI Food and Nutrition:
- Michiel Kleerebezem, projectleider TI Food and Nutrition, T 0318 659629 / 0650 806754 E michiel.kleerebezem@nizo.nl
- Christine Veraart, PR & Communicatie Manager, T 0317 485383 / 0683 207410   E veraart@tifn.nl

Michiel Kleerebezem is ook hoogleraar bij het Laboratorium voor Microbiologie. Dit is onderdeel van departement Agrotechnologie & Voedingswetenschappen van Wageningen University.
Het departement vormt samen met Food & Biobased Research de kenniseenheid Agrotechnology & Food Sciences Group van Wageningen University & Research centre.

Print nieuwsbericht